Leflunomide

Leflunomide is een klassieke basistherapie voor reumatoïde artritis en psoriasisartritis. Het effect is niet onmiddellijk merkbaar, het kan 6 tot 8 weken duren vooraleer klachten als pijn, stijfheid en zwelling van de gewrichten afnemen. Voor een groot aantal mensen met artritis is leflunomide een zeer succesvol middel dat op lange termijn kan worden ingenomen. In geval van reumatoïde artritis wordt meestal in eerste instantie opgestart met leflunomide; bij falen van leflunomidetherapie wordt omgeschakeld naar leflunomide, of wordt leflunomide extra toegevoegd.

Indien de inname van het leflunomide wordt gestopt, duurt het nog meerdere maanden vooraleer alle medicijn uit het lichaam verdwenen is. Soms kan toevoeging van colestyramine nodig zijn om de uitscheiding van leflunomide te versnellen.

De informatie die je hier vindt vervangt niet de informatie op de bijsluiter van het medicijn. Lees ook de informatie op de bijsluiter en hou nauwkeurig rekening met de specifieke richtlijnen die je arts meegeeft.

Hoe wordt dit medicijn toegediend?

Leflunomide wordt ingenomen onder vorm van tabletten, dagelijks of volgens het schema dat de arts je meegeeft. De dosis varieert van 10 tot 20 mg per dag.

Wordt dit medicijn goed verdragen?

Mogelijke bijwerkingen zijn: maag-darmklachten, daling van het aantal bloedcellen (rode of witte bloedcellen, bloedplaatjes), gestoorde levertests, bloeddrukverhoging, huiduitslag of haarverlies; zeldzaam longstoornissen.

Leflunomide kan je immuunweerstand beïnvloeden; bespreek daarom met je arts de best passende voorzorgen (bijvoorbeeld vaccinaties).

Leflunomide mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap, of 1 tot 2 jaar voorafgaand aan de conceptie, omwille van het gevaar voor aangeboren afwijkingen bij het kind.

In sommige gevallen zal een versnelde uitscheiding van leflunomide worden voorgesteld door inname van colestyramine.

Om de veiligheid op te volgen wordt regelmatig een bloedcontrole uitgevoerd.